De termen short tail en long tail komen vaak voorbij in de wereld van zoekmachine optimalisatie. Het heeft weinig te maken met harige staarten, maar alles met zoekwoorden: de woorden waar op gezocht wordt in zoekmachines. Om het nog specifieker te maken, hebben de termen short tail en long tail betrekking op het wel of niet gebruiken van zoekwoordcombinaties. Wat is een short tail zoekwoord precies, en wat is een long tail zoekwoord? Welke kun je het beste gebruiken en hoe kun je ze inzetten voor jouw teksten? Het antwoord op deze vragen lees je in dit artikel.
Zoekwoorden; wat zijn het ook alweer?
Om te zorgen dat jouw doelgroep jouw website kan vinden, heb je zoekwoorden nodig. Anders gezegd: je wilt weten waar jouw doelgroep op zoekt in zoekmachines en deze vervolgens gebruiken op jouw website. Deze zoekwoorden worden ingetypt in een zoekmachine en voilá: één van de eerste resultaten is jouw website. Fantastisch!
Wat is short tail en wat is long tail?
De termen short tail en long tail hebben betrekking op zoekwoorden. Een short tail zoekwoord is een zoekopdracht dat bestaat uit één tot drie zoekwoorden. Denk hierbij aan zoekopdrachten met één woord zoals ‘SEO’ of ‘laptop’ of aan iets uitgebreidere zoekopdrachten zoals ‘wat is SEO’ of ‘nieuwe laptop kopen’. Hoe minder woorden, hoe minder specifiek de zoekopdracht is.
Long tail zoekwoorden zijn zoekwoordcombinaties die bestaan uit vier of meer woorden. Bijvoorbeeld ‘SEO toepassen op WordPress website’, of ‘grijze HP laptop met hoge resolutie’. Deze zoekopdrachten zijn veel specifieker dan short tail zoekopdrachten. En nu komt het interessante: maar liefst 70% van de zoekopdrachten bestaat uit long tail en maar 30% uit short tail.
De voordelen van long tail zoekwoorden
In een tekst gebruik maken van short tail zoekwoorden is gemakkelijker dan van long tail zoekwoorden. Mag jij raden wat een groot gedeelte van jouw concurrenten doet… juist, gebruik maken van short tail. Hier ligt dus een kans! De concurrentie op long tail zoekwoorden is minder dan op short tail. Dat maakt de kans dat je gevonden wordt op deze zoekterm daardoor groter. Daarnaast zijn long tail zoekwoorden specifieker, wat maakt dat je eerder de juiste mensen bereikt. De kwantiteit zal wellicht minder zijn, maar de kwaliteit alleen maar meer. Je speelt in op de behoeften van je klant en dat vinden jij en jouw klant niet alleen fijn, maar Google ook!
Het aantal zoekopdrachten via Google Voice Search neemt alleen maar toe, wat betekent dat je mag verwachten dat het gebruik van long tail zoekwoorden ook zal toenemen. Let maar eens op wat je zelf allemaal tegen je Google Home zegt. Bij een ingesproken zoekopdracht worden vaker vragen gesteld dan bij getypte zoekopdrachten (wederom een kans om gebruik van te maken!). Daarnaast zijn we bij spreken ook geneigd om meer woorden te gebruiken dan bij typen. Tijd dus om gebruik te gaan maken van long tail zoekwoorden.
Hoe kun je slim gebruik maken van long tail zoekwoorden?
In de meeste keyword tools is het niet mogelijk om op long tail zoekwoordcombinaties te zoeken, wat het ingewikkelder maakt om de juiste zoekwoorden te vinden. Het is een beetje gissen en logisch nadenken, hier zou je Answer the Public of Also Asked bij kunnen gebruiken. Denk goed na welke vragen jouw doelgroep zou kunnen stellen en gebruik hun taal. Het heeft weinig zin om vakspecifieke termen te gebruiken wanneer jouw doelgroep daar helemaal niet in thuis is. Hier zullen ze namelijk ook niet op zoeken.
Wanneer je producten verkoopt is het goed om na te denken bij welke zoekterm jouw product aansluit. Verkoop jij handgemaakte kleden met een zigzagpatroon, dan kun je inzetten op ‘handgemaakte kleden’, ‘handgemaakte kleden met (zigzag)patroon’, of bijvoorbeeld ‘handgemaakte ronde kleden bohemian’. Grote kans dat wanneer iemand één van die zoektermen intikt en op jouw website terecht komt, dat het daadwerkelijk hetgeen is waar hij naar op zoek is.
0 reacties