3 tips voor je zoekwoordenonderzoek

29 jul 2021 | SEO

3 tips voor je zoekwoordenonderzoek

29 jul 2021 | SEO

Een zoekwoordenonderzoek?

Jep. Een zoekwoordenonderzoek. Van groot belang wanneer je wilt dat jouw website gevonden kan worden op Google. Om het haar gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken, hanteert Google een algoritme. Zo zorgt zij ervoor dat haar gebruikers ook daadwerkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Iedere gebruiker van Google maakt gebruik van zoekwoorden. Er achter komen op welke woorden veel gezocht wordt is van groot belang voor jouw website. Hoe beter jij deze zoekwoorden verwerkt in jouw teksten, hoe makkelijker mensen jou kunnen vinden. In deze blog lees je 3 tips om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren.
– Waar zoek ik?
– Zoekvolume
– Zoekwoordcombinatie

Waar zoek ik?

Er zijn meerdere tools beschikbaar om een zoekwoordenonderzoek te doen. De makkelijkste en vaak eerste stap is om Google Suggest te gebruiken. Het is vrij simpel. Ga naar Google, zorg dat je uitgelogd bent en typ een woord in wat te maken heeft met jouw onderwerp. Vervolgens geeft Google zelf een aantal aanvullingen. Deze aanvullingen zijn zoekwoorden waar veel gebruikers op zoeken. Een andere handige tool is Ubersuggest. Je tikt een zoekterm in en Ubersuggest geeft je een hele hoop informatie. Je kunt onder andere het zoekvolume bekijken, zien hoe hoog de concurrentie is, en gerelateerde zoekwoorden zien. Vanuit hier kun je weer verder borduren op je zoekwoordenonderzoek.

Zoekvolume van de zoekwoorden

Het zoekvolume geeft aan hoe vaak er in een maand naar dit zoekwoord gezocht is. Logischerwijs zou je kunnen denken dat een heel hoog zoekvolume het beste is. Toch kun je er beter voor zorgen dat het zoekvolume niet hoger is dan 1000. Een heel hoog zoekvolume betekent namelijk ook veel concurrentie. De zoekterm ‘koolhydraatarm’ geeft nu bijvoorbeeld een zoekvolume van 22.000. Je kunt je voorstellen dat dit een veelgebruikte term is. Wanneer jij je focus op deze zoekterm legt, wordt het moeilijk om er tussenuit te springen en hoog te ranken in Google.

Zoekwoordencombinatie

Het combineren van zoekwoorden werkt over het algemeen beter dan het gebruiken van één zoekwoord. Hoe specifieker jij jouw zoekwoorden kunt maken, hoe groter de kans dat je de mensen bereikt die je wilt bereiken. Stel je voor dat jij kleden verkoopt van gerecycled materiaal. Typt iemand op Google ‘kleed’ in, dan zal je moeten opboksen tegen grote aanbieders van kleden. Daarnaast is de kans groot dat diegene ook helemaal niet op zoek is naar kleden van gerecycled materiaal. Typt iemand ‘kleed gerecycled’ in, dan is de concurrentie veel kleiner en de kans groter dat hij op jouw website zal klikken. Jij verkoopt namelijk wat diegene zoekt.

Ken je doelgroep

Dit zijn praktische tips om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Onthoud vooral dat jij jouw doelgroep het beste kent (als het goed is). Verplaats je in jouw doelgroep en bedenk waar zij op zouden zoeken.

Lilian Goes

Hi! Ik ben Lilian en ik laat jou opvallen met knettergoede teksten. Zo spring jij eruit voor je ideale klanten. Maak impact met verhaal, jouw verhaal. Vertel jouw Bold Message.

Lilian Goes

Hi! Ik ben Lilian en ik laat jou opvallen met knettergoede teksten. Zo spring jij eruit voor je ideale klanten. Maak impact met verhaal, jouw verhaal. Vertel jouw Bold Message.

Misschien vind je dit ook interessant

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *