De titel is het belangrijkste gedeelte van je (blog)tekst. Het is de eerste indruk die je kunt maken op een mogelijke lezer. Slechts 20% van de mensen leest verder na het lezen van de titel. Dat betekent dus dat voor 80% van die mensen je artikel net zo goed niet had kunnen bestaan. Ai… Het belang van een pakkende titel schrijven lijkt me helder. Hoe je dat doet lees je in dit artikel. Om je verder op weg te helpen vind je ook nog eens voorbeelden van pakkende titels. En dat is niet alles, onderaan de pagina vind je een link naar waar je onze checklist kunt downloaden. We got your back!
Waar bestaat een goede titel uit?
• De titel voor je blogartikel moet vertellen waar het over gaat. Goh, zul je misschien denken, maar regelmatig zie ik vage titels die weinigzeggend zijn. Om direct een voorbeeld te geven:
Niet: Opnieuw de schoolboeken induiken terwijl je werkt
Wel: Hoe combineer je een studie met een fulltime baan?
Wees dus behulpzaam voor de lezer, en zorg dat hij niet eerst de inleiding hoeft te lezen om te begrijpen waar het over gaat.
• Geef een voordeel in de titel. Wat heeft de lezer er aan om verder te lezen? In de titel van dit artikel is het voordeel dat jij als lezer straks pakkende titels kunt schrijven, die resultaten opleveren.
• Trigger een emotie. Je schrijft een artikel waarmee je de lezer op weg helpt. Daar zit bij de lezer een bepaalde emotie, een pijnpunt. Stel dat de titel van dit artikel was geweest ‘Een goed begin, is het halve werk’, dan had dit geen enkele emotie aangewakkerd.
Pakkende titels die werken
Van een aantal soorten titels weten we dat ze werken. Het grijpt de attentie en zorgt dat de lezer verder gaat in de tekst. Hieronder vind je een indeling mét voorbeelden van deze pakkende titels.
Instructies: doe-het-zelf
Dit soort titels zijn zeer aantrekkelijk. Duidelijk, en de lezer weet direct welk voordeel er te behalen valt met verder lezen. Het is belangrijk om het eindresultaat te benoemen.
• Hoe je een passief modaal inkomen genereert vanachter je laptop
• Hoe schrijf je een converterende landingspagina?
Indirecte titel – clickbait
Hoewel de voorkeur uit gaat naar duidelijkheid, kan soms een indirecte titel zorgen voor clickbait. Het wekt nieuwsgierigheid op en maakt dat de lezer verder wilt lezen. Let hierbij op dat het geen misleiding is. Heeft de tekst verder weinig te maken met de titel, dan zal de lezer alsnog afhaken na een aantal regels. Je kan in een indirecte titel gebruik maken van humor, of bijvoorbeeld een uitdrukking gebruiken.
• Heb jij iedere maand genoeg brood op de plank? (Artikel van bakker) • Slapend buikvet verliezen, het kan! (Artikel voedingscoach)
Van outsider naar insider
Er zijn dingen die alleen de experts weten. Gelukkig ben jij daar om deze geheimen te delen met je lezers. En iedereen wil weten wat niemand weet, toch? Dit zijn pakkende titels, ze prikkelen nieuwsgierigheid.
• Het geheim achter het Instagram algoritme • Functies in Canva die je nog niet kent
Reviews – testimonials
Reviews hebben een hoge geloofwaardigheidsfactor. Deze kun je op twee manieren gebruiken. Je kan een artikel schrijven over iets wat je zelf uit hebt geprobeerd (wanneer je blogger bent bijvoorbeeld). Je kan ook een testimonial van een klant gebruiken en daar een stukje uithalen die je gebruikt als titel.
• Ik heb 14 dagen gemediteerd, lees hier mijn bevindingen. • ‘’Dankzij de Pircip stofzuiger heb ik geen last meer van mijn allergieën’’ - Richard Boord.
Getallen
Wij mensen zijn gek op lijstjes. Uit een onderzoek van Conductor bleek dat titels met een getal er in het meest aanspreken. Er is ook onderzoek gedaan naar welke getallen het meest aanspreken: de 10, 7, 5, 4 en 3. Schrijf de getallen als cijfer, dat werkt het best (dus 10 i.p.v. tien).
• 7 tips om bovenaan te ranken in Google
• 10 bewezen manieren om een gewoonte aan te leren
Stappenplannen
Handleidingen, recepten; het zijn allemaal stappenplannen. Ze maken het leven makkelijker. Bij veel ‘hoe’ vragen is een stappenplan het antwoord. Vraag: ‘Hoe schrijf ik een businessplan?’ Antwoord: ‘In 5 stappen een succesvol businessplan schrijven’.
• In 4 stappen zelf een krabpaal maken
Doe een belofte
Door een belofte te doen is het voor de lezer direct duidelijk wat verder lezen gaat opleveren. Maar let op: doe geen loze beloftes!
• Verdubbel jouw omzet met dit groeiplan
• Zo trek je in een handomdraai meer bezoekers naar je website
….Zonder…
We willen veel, maar het liefst zonder pijn. Daarom werken dit soort titels goed.
• Afvallen zonder dieet
• Adverteren zonder dat het geld kost
Gewaagde uitspraak
Met dit soort titels kun je iemand bij de lurven grijpen. Je spreekt iemand aan en daarmee een emotie.
• Zonder blog heeft jouw website geen zin
• Als je niet je website optimaliseert, krijgt Google een hekel aan je
Maak het makkelijk
De meeste mensen komen chronisch tijd tekort. Alles moet zo snel mogelijk. Niet lui, maar efficiënt. Gebruik woorden als ‘eenvoudig’, ‘nu’, ‘snel’.
• In korte tijd een volledig kerstdiner bereiden • De makkelijkste manier om gevonden te worden in zoekmachines
De titel optimaliseren voor zoekmachines
De titel speelt een belangrijke rol in de zoekmachineoptimalisatie van je artikel. Verwerk je zoekterm in de titel en zorg dat de titel uit maximaal 60 tekens bestaat. Pluspunten als je de zoekterm vooraan in de titel kunt plaatsen, maar: een goedlopende en pakkende titel blijft het belangrijkst.
Om je een eind om weg te helpen met het bedenken van pakkende titels voor je blogartikelen, hebben we een checklist voor je klaar staan. Download hem hier gratis.
0 reacties