De SEO-tools vliegen je om de oren. Tools om de snelheid van je website te checken en te verbeteren, tools om backlinks te analyseren, noem maar op. Maar wist je dat er ook SEO-copywriting tools zijn? Superhandig als je met jouw teksten wil scoren in Google. Er bestaan zelfs al AI-copywriting tools. Wie weet hoeven we straks niet eens meer zelf te schrijven. Maar tot het zover is mogen we lekker zelf aan de bak en blijven we gebruik maken van copywriting tools. In dit artikel bespreek ik mijn favorieten, gratis en betaald. Staat jouw lievelings tool er niet bij? Laat het me vooral weten, dan vul ik de lijst aan met jouw tip.
Tekst controleren
Een goede copywriter schrijft foutloze (SEO) teksten. Gelukkig hoef je niet alle taalregels uit je hoofd te kennen of alle spelfouten met het blote oog te zien, maar zijn er copywriting tools die je hierbij helpen. Hieronder vertel ik je mijn twee favorieten.
Taaladvies
Is het erin of er in? En wanneer gebruik je ook alweer een dubbele punt of een puntkomma? Op taaladvies.net vind je alles over spelling, grammatica en leestekens.
Languagetool
Deze gratis tool kun je op de pagina zelf gebruiken, maar ook als Chrome extensie. Het is vooral handig voor teksten die je online schrijft en waar geen spellingscontrole is zoals in Word. Je hoeft dan je tekst niet meer eerst in Word te schrijven, maar gewoon direct online.
Inspiratie opdoen voor content
Steeds weer een onderwerp verzinnen voor je blogartikelen of social media posts kan een uitdaging zijn. Thank God for the internet, waar het bruist van de inspiratie!
Awnserthepublic
Tik in de zoekbalk van Awnserthepublic een onderwerp in en je krijgt inzicht in waar mensen op zoeken. Vergeet niet om het juiste land en de juiste taal in te voeren. Awnserthepublic is gratis tot twee zoektermen per dag. Wil je meer zoektermen invoeren, dan moet je overstappen naar pro.
Quora
Quora is een gratis vraag- en antwoord website, die ook te downloaden is als app. Iedereen kan hier alle soorten vragen stellen, waar anderen vervolgens weer op reageren. Voor jou dus ideaal om in de gaten te houden welke onderwerpen jouw doelgroep momenteel bezighoudt.
Duizenden community’s over de meest uiteenlopende onderwerpen vind je op Reddit. In de zoekbalk kun je een onderwerp tikken en vervolgens vind je allemaal berichten die over dit onderwerp gaan. Ik tikte bijvoorbeeld ‘SEO’ in en één van de eerste dingen die ik tegenkom is een post van iemand die vraagt: ‘Anyone else extremely nervous about this upcoming Google SEO update?’. Dit vertelt mij dat dit iets is wat leeft onder de mensen en dat het de moeite waard is om hier een sterk SEO blogartikel over te schrijven.
Ik gebruik Pinterest bijna dagelijks om inspiratie op te doen. Niet alleen voor content, maar ook voor bijvoorbeeld DIY projecten en het design voor een nieuwe Instagram feed. Ook hier vind je allerlei ideeën om over te schrijven op je blog of social media. Ben je fotograaf en tik je als zoekterm ‘fotografie’ in? Dan kom je allerlei leuke ideeën tegen zoals een ‘30 dagen fotochallenge’ en ‘10x foto tips om je fotografie skills te verbeteren zonder cursus’.
YouTube
YouTube is ook een hele handige tool om inspiratie op te doen voor content. Op YouTube staan zó veel video’s dat je in je hele leven nooit alles gekeken kan hebben wanneer je achter elkaar video’s zou afspelen. Meer dan een leven lang aan content staat er dus op! Voer in de zoekbalk het onderwerp in waarover je wil schrijven, en net als in Google verschijnen er een aantal sub onderwerpen om je blog mee aan te vullen. Een handige methode om te zoeken in YouTube is de ABC methode. Vul een zoekterm in, bijvoorbeeld SEO tools, en vul dit aan met steeds een andere letter. Dus begin met SEO tools a, en kijk wat er tevoorschijn komt. Vervolgens je in SEO tools b, enzovoorts. Voor iedere letter krijg je dan te zien waar veel op gezocht wordt. Deze methode kun je ook gebruiken in andere zoekmachines zoals Google.
Zoekwoorden onderzoek
Wil je een goede SEO-tekst schrijven, dan kun je niet zonder een zoekwoordonderzoek. Er zijn een hoop SEO-copywriting tools die je hierbij kunnen helpen. Maar eerlijk is eerlijk: door de grote hoeveelheid is het soms lastig om het kaf van het koren te scheiden. Hieronder benoem ik een aantal van mijn favorieten.
All-inclusive tools
Er zijn all-inclusive tools die alles bevatten wat je nodig hebt om een goed zoekwoorden onderzoek te doen. Sommige van deze tools bieden ook de mogelijkheid om periodiek rapporten te maken over de SEO van je eigen website (of van een klant). Dan weet je dus precies wat je nog te doen staat om de SEO te verbeteren. Superfijn dus, die alles-in-één tools, maar daar betaal je dan ook wel voor. Er zijn tools die je gratis kunt gebruiken (zoals Ubersuggest), maar dan zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Voorbeelden van andere uitgebreide tools zijn Ahrefs, Moz en SEMRush. SERanking en Mangools zijn hier de goedkopere broertjes van.
Google Keyword Planner
Via de optie ‘nieuwe zoekwoorden ontdekken’ kun je in Google Keyword Planner gratis een zoekterm invoeren waaruit vervolgens resultaten rollen. Het nadeel is wel dat je een brede marge te zien krijgt (bijvoorbeeld 1K-10K). De exacte cijfers krijg je pas te zien als je bij Google een campagne hebt lopen. Overigens kan je ook een campagne opzetten voor een maandelijks klein bedrag, om vervolgens voor ieder willekeurig zoekwoord een analyse uit te voeren.
Keyword Explorer
De Keyword Explorer is een tool van Moz. Deze tool kun je na inschrijving gratis gebruiken tot 10 zoekopdrachten per maand. Ideaal wanneer je niet zo vaak een zoekwoordonderzoek doet. Wil je meer dan 10 zoekopdrachten per maand, dan zul je de pro versie moeten aanschaffen.
Keyword Surfer
Met deze gratis Chrome extensie zie je zoekvolumes direct in de Google zoekresultaten. Ook zie je onder andere hoeveel woorden op de betreffende pagina van je concurrenten staan die in de zoekresultaten verschijnen. Daarnaast krijg je een lijst te zien met ideeën voor zoekwoorden. Een mega handige tool dus!
Google Trends
Google Trends is een geweldige tool om inspiratie op te doen én om te gebruiken bij je zoekwoordonderzoek. Je ontdekt welke zoektermen nu trendy zijn én je kunt zoektermen met elkaar vergelijken. Vergelijk bijvoorbeeld de zoekterm ‘SEO’ met ‘zoekmachine optimalisatie’ en je zult zien dat ‘SEO’ en veel interessanter zoekterm is!
On-Page SEO
Heb je alle meta-titels ingevuld? Bevat iedere pagina unieke content? Heb je een alt-tekst aan je afbeeldingen toegevoegd? Om te voorkomen dat je dit allemaal handmatig moet controleren en uren hieraan kwijt bent zijn er handige SEO-copywriting tools die je hierbij helpen. Het fijne van de drie onderstaande tools is dat je met de gratis versie al heel veel kunt doen! Wil je toch meer mogelijkheden? Schaf dan de pro versie aan.
Yoast SEO
Yoast is een plugin voor WordPress die een pagina controleert op allerlei punten zodat je SEO-vriendelijke content creëert. Yoast maakt gebruik van een soort checklist waardoor je puntsgewijs alles na kunt lopen en kunt aanpassen. Lekker overzichtelijk!
Rank Math
Ook Rank Math is een WordPress plugin die je helpt om de SEO te verbeteren. Het is vergelijkbaar met Yoast, maar dan nóg uitgebreider en overzichtelijker. In het dashboard kun je alle mogelijkheden in één oogopslag zien en aan- of uitzetten wat je wil gebruiken.
Screaming Frog
Om pagina’s te controleren op dingen als dubbele content, gebroken links en meta data is Screaming Frog een handige tool. Hij bekijkt de pagina’s die jij wil en analyseert ze. Let op: vink in het vakje links bovenin HTML aan. Met de gratis versie kun je tot 500 URL’s controleren op een heleboel punten. Wil je toch een meer uitgebreide audit? Kies dan voor de pro versie.
Wat is jouw favoriete SEO Copywriting Tool?
Naast bovenstaande copywriting tools zijn er nog tientallen, zo niet honderden, die je helpen met het schrijven van SEO-vriendelijke teksten. Ik ben benieuwd naar jouw favoriet(en)! Laat het me weten door hieronder te reageren, of stuur op Instagram een DM naar @groei.met.seo.
0 reacties